OKAZJA - The Elder Scrolls 5 Skyrim (PS4)


  • Sortowanie:  






W 2011 roku na konsolach PlayStation 3, Xbox 360 i komputerach osobistych ukazała się gra RPG The Elder Scrolls V: Skyrim. Tytuł, choć niepozbawiony błędów, okazał się w swoim czasie przełomowy i w kolejnych latach cieszył się niesłabnącą popularnością, co przełożyło się na ponad 20 milionów sprzedanych egzemplarzy. W 2016 roku marka Bethesda zorganizowała przy okazji targów E3 specjalną konferencję. Niemało osób liczyło, iż zostanie na niej zapowiedziany następca rzeczonej produkcji, jednak zamiast tego ujawniono The Elder Scrolls V: Skyrim Special Edition na PlayStation 4, czyli odświeżone wydanie tytułu sprzed kilku lat. Główną atrakcją gry jest przeważnie ulepszona oprawa graficzna. Pracownicy studia Bethesda wprowadzili kilka poważnych zmian w stosunku do oryginalnej wersji. Mowa m.in. O nowych teksturach, ulepszonym oświetleniu, bardziej widowiskowych efektach specjalnych itd. Ponadto Skyrim Special Edition na PlayStation 4 obsługuje także modyfikacje znane z PC-towego wydania. Fabuła Akcja gry The Elder Scrolls V: Skyrim Special Edition toczy się 200 lat po wydarzeniach opowiedzianych w grze Oblivion. Podczas zabawy wcielamy się w jednego z ostatnich żyjących dovahkiinów, czyli istot wladających językiem smoków. Do niedawna wydawało się,potężne monstra są już tylko wspomnieniem, ale pewnego dnia pokryte łuskami bestie znów zaczynają pojawiać się na niebie i wygląda na to, że ziszcza się przepowiednia o nadejściu Alduina, smoczego boga i Pożeracza Światów. Gracz ma oczywiście za zadanie powstrzymać nadciągającą apokalipsę, choć po drodze przyjdzie mu uwikłać się w dziesiątki mniejszych i pokaźniejszych konfliktów, nękających tytułową krainę Skyrim. Mechanika Zabawę w The Elder Scrolls V: Skyrim Special Edition na PlayStation 4 zaczynamy od stworzenia naszego wirtualnego alter ego. Do wyboru jest dziesięć najróżniejszych ras, brak natomiast podziału na klasy – wraz z postępami w zabawie nasza postać rozwija po prostu te zdolności, z których korzysta. Po przejściu na kolejny poziom można samodzielnie zwiększyć jedną z trzech podstawowych cech – magię, solidność i zdrowie. System umiejętności i czarów w Special Edition jest taki sam, jak w oryginale. Skille są więc podzielone na czytelne grupy, np. Biegłość w broniach jednoręcznych czy dwuręcznych. Dodatkowo nasz bohater ma pewne wrodzone zdolności jako dovahkiin: po pokonaniu smoka przejmuje jego duszę, dzięki ktorej może wykonywać tak zwane Krzyki. Za ich pomocą możemy spowolnić czas, odepchnąć przeciwników niewidzialną energią, a choćby wezwać na pomoc sprzymierzonego smoka. Te potężne umiejętności otrzymujemy po odnalezieniu pradawnych słów, ukrytych w różnych zakamarkach Skyrim. W The Elder Scrolls V: Skyrim Special Edition wykorzystano ten sam intensywny, lecz wymagający myślenia taktycznego system walki. Każdej z rąk bohatera można przypisać broń, tarczę albo zaklęcie. W ten sposób tworzymy dużo kompilacji, łącząc np. Czar ofensywny w jednej ręce z mieczem w drugiej. Bezpośrednie starcia polegają nie tylko na bezmyślnym wciskaniu klawiszy, lecz odpowiednim manewrowaniu bohaterem, unikaniu albo parowaniu ciosów i powalaniu przeciwników. Herosi mogą z łatwością stracić równowagę i wystawić się na uderzenia wrogów. Postać gracza potrafi także wyprowadzać piękne ciosy kończące. Gdy znudzi nam się ratowanie świata, możemy odpocząć przy bardziej przyziemnych czynnościach. W The Elder Scrolls V: Skyrim Special Edition można m. In. Polować, wykuwać bronie w kuźni, gotować, wydobywać bezkompromisowce w kopalniach, a choćby zbudować własny dom, wziąć ślub i adoptować dziecko. Udostępnione w ramach dodatków poboczne minikampanie fabularne pozwalają ponadto stawić czoła solidnym wampirzym lordom oraz pierwszemu dovahkiinowi. Produkcja proponuje możliwość zwiedzania olbrzymiego wirtualnego świata, w którym odnajdziemy m.in. Pięć znacznych miast i setki podziemi. W celu ułatwienia poruszania się po tak sporym terenie autorzy wdrożyli opcję szybkiej podróży między lokacjami. W dodatku użyto system automatycznego dostosowania siły przeciwników do umiejętności naszego śmiałka. Dobiera on zadania pod kątem naszych dotychczasowych dokonań i poziomu postaci. Przykładowo, gdy kobieta prosi nas o odnalezienie porwanej córki, system sprawdza, które obszary już odwiedziliśmy, a następnie umieszcza dziewczynkę tam, gdzie dotąd nie zawitaliśmy, równocześnie dodając takich przeciwników, aby stanowili oni wyzwanie dla naszego bohatera.

Podobne produkty